Ensomheten under Korona

Vi har fått mer tid til å tenke. Det har vært hjemmekontor over en lang periode for mange. Noen liker det, andre ikke. Dine vegger har kanskje fått en annen farge, og du har muligens ommøblert. Kanskje du liker dine omgivelser akkurat som de er, og ønsker ikke en forandring. Kanskje river du deg i håret og føler en intens uro innvendig. Denne pandemien har gjort noe med oss alle. Jeg har tenkt ekstra mye på dem som har følt seg alene. Ensomheten. Det er en smertefull følelse. Mange har mistet jobbene sine, mistet det som for dem kanskje var alt!

Vi har lenge ikke kunne klemme de vi er glade i,  besøke våre besteforeldre eller reise på besøk til familie og venner. Det har vært og er skikkelig tøft. I tillegg til dette går vi rundt med en frykt, frykt for at du og dine skal bli syke, frykt for ettervirkninger og for noen frykt for vaksinering. Vi blir matet hver dag med store overskrifter, skremmende overskrifter. Det har vært og er skikkelig tøft. En ting er sikkert, sammen skal vi komme oss igjennom denne pandemien! Dette skal vi klare!

Vi kan ikke bestemme over omgivelsene, men vi kan bestemme hvordan vi best mulig skal håndtere dem. Vonde følelser er i mange tilfeller helt nødvendige og viktige. De skal vi ta på alvor. Men dersom du bruker energien din på ting som skjer utenfor din kontroll, og som du innerst inne vet tapper deg- må du være bevisst på at du faktisk kan velge om du ønsker å bruke energi på det.

Har du noen gang tenkt på hva du kan gjøre for å håndtere dine omgivelser på best mulig måte?

Her er mine tips:

  • Tingene du ikke får gjort noe med- ikke bruk din fulle energi på dem.
  • Dersom du tenker «det er lett å si» så er jeg enig med deg. Det er ikke lett. Dette må du trene på.
  • Mental Trening kan hjelpe deg slik at du er best mulig rustet til å håndtere omgivelsene dine på best mulig måte
  • Sett av litt tid hver dag til Mental Trening. Se for deg situasjoner som kan være krevende. Se for deg hvordan du ønsker å respondere. Hva sier du? Hvilke følelser dukker opp hos deg? hvordan kjenner du deg? Repeter dette gjerne flere ganger og bruk alle sansene dine. Vår fantastiske hjerne vil her huske og kjenne igjen de følelsene du sitter igjen med.
  • Bruk Mental Trening til å bli trygg på deg selv og dine følelser. Lær deg å akseptere følelsene dine, men det er ikke alle du trenger å gi oppmerksomhet til. Dine følelser eier ikke deg.
  • Dersom du har en «styggen på ryggen» så er ikke den stemmen din fulle sannhet. Følelsene du får av den kan endre humøret ditt og gjøre fysisk vondt i hele kroppen. Det er du som bestemmer, ta knekken på «styggen på ryggen» ved bruk av Mental Trening. Erstatt det den sier med positive tanker. I begynnelsen er dette vanskelig, så ikke gi deg. Etter en stund er positive og konstruktive tanker blitt normalt for hjernen din å tenke- og plutselig er dagen der hvor «styggen på ryggen» er helt borte.
Handlekurv