Hvordan komme i gang med løping?

Veien til løpegleden har for meg ikke vært like lett. Jeg har alltid elsket å trene, spilt både fotball og håndball, gått tre år på Jiu-Jitsu, deltatt på calisthenics kurs i regi av Lasse Tufte og har alltid trivdes på treningssenter. Etter graviditetene mine har kroppen og meg ikke alltid vært på lag. Kiloene raste på meg, og jeg hadde ingen kontroll. Det var mentalt skikkelig tøft. Tidlig måtte jeg legge løpingen på hyllen grunnet kvalme, men også fordi det var ekstremt tungt!

Jeg begynte smått med løpingen igjen etter ca. 3 mnd. etter fødsel. Starten var alt annet en løpeglede, men jeg hadde en form for glede etter løpeturene. Jeg var stolt over at jeg hadde løpt, og satte meg små mål hele veien. Dette førte til at jeg kjente på mestring. Disse følelsene tok jeg med meg på de dagene hvor det var ekstra tungt å komme seg ut. Etter noen mnd. ble løpingen lettere og lettere og løpegleden kom snikende! Jeg vet at mental trening og riktig målsetting var med på å skyte fart på løpegleden min. Noe av det viktigste jeg tar med meg fra den reisen er at SMÅ mål gir større rom for å nå de store målene. For meg var det viktig å kjenne på mestring underveis og ha det fint med meg selv på veien mot mine mål.

Mine tips til deg som ønsker å komme i gang med løping:

  • Sett deg konkrete mål. Noen kan være store, andre små. Prioriter og ha fokus på de små målene i begynnelsen. Her er eksempel på små mål: Ta på treningstøy, gå ut en kort tur, løpe 2 km to ganger pr uke, bruk beina der du kan la bilen stå, spise sunt i hverdagen osv.
  • Når du klarer de små målene, vil du kjenne på mestring. Dette er med på å gjøre veien til det store målet mer lystbetont og overkommelig. Det vil også være med på å gi kraft til motivasjonen og booste selvfølelsen din.
  • Bruk mental trening litt hver dag. Bruk mentale bilder og se deg selv som har klart det store målet. Her vil jeg anbefale deg å «gønne på», tør å tenk stort, står du på en scene og blir hyllet frem? Hvordan kjenner du deg, hvilke følelser har du, hvem er til stede? Bruk sansene dine. Ta i bruk disse følelsene i hverdagen din, det vil også gjøre det lettere for deg å fullføre avtaler/ treninger du ønsker.
  • Lag avtaler gjerne med en venn og sett av tid i kalender. Bruk verktøy som gjør at du holder deg til opplegget ditt.
  • Ha troen på deg selv, hei deg selv frem!

Hvorfor ikke starte nå?

www.mentaltrenerkine.no

Handlekurv